استاندارد حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری چیست؟ هرآنچه باید در مورد اصول حسابداری بدانید

استاندارد حسابداری Gaap

راهنمای مطالعه

مقدمه

استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای از اصول و رویه‌هایی هستند که حسابدارها باید آن‌ها را رعایت کنند. این استانداردها در واقع اصول اساسی شیوه حسابداری را تعیین می‌کنند.

وجود این اصول برای یکپارچه سازی گزارش‌های مالی ضروری است و تنها گزارش‌هایی قابل قبول هستند که این استانداردها را رعایت کرده باشند. اگر حسابدار هستید یا در حوزه حسابداری فعالیت می‌کنید باید این اصول را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. به همین بهانه در این مقاله به بررسی اصول و رویه‌های اساسی در حسابداری می‌پردازیم و به سؤالات مهمی همچون استانداردهای حسابداری چیست و شامل چه مواردی می‌شود پاسخ می‌دهیم. با طهران تراز در ادامه این مطلب همراه ما باشید… .

استانداردهای حسابداری چیست؟

تعریف استانداردهای حسابداری...

استاندارد حسابداری مجموعه‌ای از اصول، استانداردها و رویه‌های مشترک است که می‌توان آن‌ها را به عنوان معیار و اساس نحوه حسابداری به حساب آورد. در واقع این اصول، همچون قوانین و مقرارتی هستند که به حسابدارها می گویند باید چگونه کار حسابداری را انجام دهند. وجود این استانداردها باعث می‌شود تا همه گزارش‌های مالی معیارهای یکسانی داشته باشند و در کل کشور به یک شکل انجام گیرند.

درواقع به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های حسابداری، استاندارد حسابداری گفته می‌شود. این به این معنی است که یک حسابدار باید به خوبی بر مجموعه‌ای از اصول و رویه‌های حسابداری تسلط داشته باشد تا بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد.

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن انواع نرم افزارهای حسابداری، بسیاری از مردم فکر می‌کنند تنها تسلط به این نرم افزارها کافیست تا بتوان تمام امور مالی شرکت را دقیق و کامل انجام داد و از بروز هرگونه خطای انسانی جلوگیری کرد. هر چند این نرم افزارها کار حسابداران را راحت می‌کنند اما در صورتی که حسابداران به استانداردهای حسابرسی مسلط نباشند، نمی‌توانند حتی با وجود این نرم افزارها هم کارهای مربوط به حسابداری شرکت‌ها را انجام دهند.

در یک تعریف جامع و کلی استانداردهای حسابداری را می‌توان، همان قوانین و مقرراتی دانست که هر حسابدار باید رعایت کند. این قوانین روش کار حسابدار را مشخص می‌کنند.

تاریخچه استانداردهای حسابداری

در کشور ایران مجموعه‌ای به نام سازمان حسابرسی وجود دارد که در سال 1371 کمیته‌ای را با نام تدوین استانداردهای حسابداری ایجاد کرد. مهم‌ترین وظیفه این کمیته تعیین استانداردهای حسابرسی ملی برای کشور و نظم دادن به امور مالی حسابداران است و کسانی که این کمیته را مدیریت می‌کنند، استانداردهای حسابداری را با توجه به شرایط کشور و همچنین استانداردهای معتبر جهانی ایجاد کرده و موجب ایجاد قوانین مشخص و واضح برای حسابرسان می‌شوند.

در زمان شروع به کار کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی، 22 استاندارد برای حسابدارها ایجاد شد که باید بر اساس آن‌ها امور مالی شرکت‌ها را بررسی می‌کردند.

اهداف استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که در ادامه به بررسی هر یک از اهداف آن‌ها می‌پردازیم:

  • یکپارچه‌سازی امور مالی: یکپارچه‌سازی صورت‌های مالی و نظم‌دادن به آن‌ها مهم‌ترین هدفی است که استانداردهای حسابداری دارند.
  • ارائه اطلاعات جامع و درست: اطلاعاتی که توسط حسابدار به مدیران یا سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود باید همگی درست و بدون هیچگونه خطا باشند و این کار تنها با رعایت استانداردهای حسابداری امکان‌پذیر است.
  • ارائه راهکارهایی برای ارزش‌گذاری دارایی: راهکاری که به واسطه آن بتوان دارایی‌ها را ارزش‌گذاری و میزان درآمد را به وسیله آن مشخص کرد یکی از مباحث مهم در حسابداری است که استانداردهای حسابداری این راهکارها و روش‌ها را ارائه می‌دهند.

اهمیت استانداردهای حسابداری

حسابداری در هر مجموعه و شرکت یکی از شاخه‌های مهم برای رشد و توسعه است و برای همین حسابداران نقش مهمی در مجموعه‌ها دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران یا تحلیلگرهای مالی برای اینکه اقدامی برای رشد کسب‌وکار ما انجام دهند، در ابتدا صورت‌های مالی ما را برآورد می‌کنند. برای همین حسابدار باید گزارش‌ها و صورت‌های مالی را به گونه‌ای تهیه و تنظیم کند که سرمایه‌گذارهای خارجی و … بتوانند به آن‌ها استناد کرده و به شرکت در پیشبرد اهدافش کمک نمایند.

گزارش‌های مالی یک شرکت ارزش آن را تعیین می‌کنند و برای همین حسابداران باید به صورت کامل به مهم‌ترین استانداردهای حسابداری پرکاربرد مسلط باشند تا بتواند گزارش‌های کامل و دقیقی ارائه کنند. هر چه از استانداردهای دقیق‌تری در حسابرسی‌ها کمک گرفته شود، گزارش‌ها دقیق‌تر و قابل اعتمادتر می‌شوند.

اهمیت استانداردهای حسابداری در همین‌جا تمام نمی‌شود و در بخش‌های مختلف خود را نشان می‌دهد که در ادامه اهمیت آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • ارائه اطلاعات دقیق به وسیله گزارش‌های مالی توسط حسابداران
  • اخذ تصمیمات مهم و درست تجاری بر اساس گزارش‌های مالی
  • افزایش اطمینان به یک تجارت یا کسب‌وکار از طریق صورت حساب‌های مالی و …
  • افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران در بازار رقابتی پیش رو و همچنین اعتماد از سلامتی مالی مجموعه
هدف و اهداف

هدف استانداردهای حسابداری چیست؟

یکسان سازی گزارشات مالی

به طور کلی هدف اصلی معیارهای حسابداری، ایجاد قواعد و اصولی است که همه حسابداران به آن پایبند باشند تا گزارش‌های مالی و نحوه محاسبات آن‌ها برای همه حسابداران و حسابرسان قابل درک باشد. با این حال معمولاً 4 هدف کلی را برای استاندادرهای حسابداری در نظر می‌گیرند:

  • درک روش حسابداری مورد استفاده توسط همه حسابداران
  • ایجاد صورت‌ها و گزارشات مالی با فرم مشخص، یکسان و یکنواخت
  • ایجاد معیارها و قواعدی یکسان برای حسابرسی
  • قابل درک بودن گزارشات مالی برای بنگاه‌های بیرونی و سایر اشخاص حقوقی یا حقیقی

برای مثال هنگامی که صورت مالی با استفاده از استاندارد حسابداری تهیه می‌شود، همه صورت‌های مالی و گزارش‌های مالی یک شرکت فرم و شکل یکسانی پید می‌کنند. به این ترتیب همه حسابداران و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌توانند علاوه بر درک اطلاعات ارائه شده، نحوه محاسبه آن‌ها را نیز درک کنند. در نهایت نیز کارشناسان حسابرسی می‌توانند به راحتی این صورت‌های مالی را بر اساس قواعد و معیارهای تعیین شده از نظر صحت اطلاعات بررسی کنند.

چنین موضوعی در حسابرسی بیمه اهمیت زیادی دارد. زیرا حسابرسان بیمه هر گزارش یا مدرکی که نتوانند اطلاعات آن را تأیید کنند به سادگی رد خواهند کرد.

استانداردهای حسابداری شامل چه مواردی می‌شوند؟

کتاب اصول و ضوابط حسابداری

کتاب استاندارد حسابداری

تا اینجا با اینکه استانداردهای حسابداری چیست و چه اهمیتی دارد آشنا شدیم و با طهران تراز همراه بودید.

اما، استانداردهای حسابداری دقیقاً شامل چه مواردی می‌شوند؟ این استانداردها توسط سازمان حسابرسی کل کشور تدوین و در نسخه‌های چاپی به صورت کتاب در اختیار حسابداران قرار می‌گیرند. معمولاً کتاب استانداردهای حسابرسی یا همان اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی هر سال به روز رسانی می‌شود.

 علاوه بر کتاب اصول و ضوابط حسابداری می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی در بخش تدوین استانداردها، استانداردهای حسابداری مصوب را مشاهده کنید. در حال حاضر 42 استاندارد حسابداری مصوب شده است (استاندارد حسابداری 43 در سال 1402 در دست تدوین کارگروهان سازمان حسابداران ایران می باشد)، که همه حسابداران باید آن‌ها را رعایت کنند. البته متاسفانه بسیاری از حسابداران از این استانداردها اطلاعی ندارند. علاوه بر استانداردهای حسابداری می‌توانید استانداردهای حسابرسی مصوب را نیز مشاهده کنید تا از معیارهای سازمان بازرسی کل کشور باخبر شوید.

صفحه خبری ما را در تلگرام دنبال نمایید

با ما همراه باشید

دوست من دیدگاه خودت رو با ما به اشتراک بزار

لوگو طهران تراز

راه ارتباطی با مجموعه طهران تراز